Wednesday, December 23, 2009

Bagaimana AUKU merampas.


Makin lama seseorang pelajar itu berada di universiti maka makin besar kemungkinannya untuk beliau menceburkan diri dalam aktiviti politik. - Seymour Lipset

Baru-baru ni aku membeli sebuah buku yang bertajuk "Mahasiswa Menggugat". Buku ini ditulis oleh Muhammad Abu Bakar dan diterbitkan pada tahun 1973. Buku ini merupakan analisa terhadap aktiviti mahasiswa Malaysia pada tahun tersebut terutamanya untuk para pelajar UM.

Buku ini aku beli dekat Junk Book Store terletak di Masjid Jamek. Oleh kerana buku ini adalah buku lama, maka aku beli ia dengan harga yang agak mahal. Tak kesahlah, sekurang-kurangnya aku dapat jadikan ia koleksi.

Aku beli buku ini atas dasar kagumnya aku dengan semangat pelajar pada sekitar tahun tersebut. Rujukan lain yang boleh dibaca adalah pada buku "Keganasan, Penipuan dan Internet" dalam seksyen "Anak Muda" tulisan Hishamudin Rais. Zaman itu tiada AUKU dan dapat dibaca bahawa betapa anak muda pada zaman itu adalah amat berani. Mereka bebas untuk membuat keputusan, dan lahir sebagai kumpulan pelajar yang aktif, dan peduli.

Aku cuba bandingkan keadaan zaman itu dan zaman kita sekarang. Situasi untuk para pelajar seperti di zaman itu mungkin akan bermula. Di universiti mana itu hari, aku baca para pelajar turun ke jalanraya utk protes. Aku baca di akhbar baru-baru ini juga, sudut pidato pun akan diwujudkan semula (Akhbar Kosmo). Bagi aku ini perkembangan yang bagus biarpun kita tahu mungkin perkara ini hanya indah khabar dari rupa.

3 comments: