Tuesday, December 29, 2009

Negeri Cahaya (part 1)

Dari balik pintu itu aku tahu wujudnya seorang lelaki. Pintunya tidak pernah dibuka-buka selama mana yang dia suka. Dia bukanlah anti sosial melainkan dia adalah seorang yang pemalu. Ya, amat amat pemalu.

Kalian pernah melihat anak dara yang malu apabila dirinya disunting oleh lelaki untuk perkahwinan? Wajah yang putih, dan menjadi kemerah-merahan lantas diri tidak boleh duduk diam. Tangan yang menguis kiri dan kanan.

Aku rasa diri beliau lebih teruk. Mukanya merah setiap kali berjumpa orang.

Aku pernah jumpa beliau sekali. Waktu itu kebetulan dia keluar dari biliknya untuk ke toilet. Diarhea rupanya. Ketika itu aku sempat melakukan interview dengannya.

"Pensel, pensel, pensel”, dia tak sanggup memandang mata aku sebaliknya dia memilih untuk berkomunikasi melalui kertas. Aku berikan dia kertas dan ia tulis satu perkataan.

"Aku bukan berasal dari sini, aku berasal dari negeri Cahaya! Negeri di mana segala makhluk dan segala perbezaan dihargai setara!". Titik.

Di luar pintu itu, aku pandang dengan penuh pengharapan. Bagaimana agaknya aku akan menolong beliau kembali ke negeri Cahayanya.

No comments:

Post a Comment