Sunday, December 13, 2009

Biblioholisme. Apa itu?

Bagi pelajar Sains Perpustakaan, term "biblio" mungkin bukan perkara asing lagi. Bibliotheqeu bermaksud perpustakaan manakala biblio pula adalah buku. Jadi apa itu "biblioholisme"? Biblioholisme adalah orang yang gila kepada buku. Ia sama seperti "workaholic" iaitu manusia yang gila kepada kerja.

Misalnya; Boulard, seorang pakar perundangan Perancis, begitu bernafsu membeli buku sehingga rumahnya tidak cukup ruang utk menyimpan buku-buku dan terpaksa membeli enam buah rumah lagi bg tujuan tersebut. Don Vicente, sanggup mencuri buku sehingga dipenjarakan. Sun Ching, sanggup mengikat rambut pada tiang katil agar kepalanya dapat terus tegak untuk terus dapat membaca. Frederik Hickles, sanggup menyorok buku di toko buku Amsterdam, supaya orang lain tidak dapat membelinya kerana dia masih belum membelinya.

Banyak lagi contoh lain yang boleh kita ambil daripada buku-buku yang menceritakan manusia yang gila terhadap buku ini. Baru-baru nih pun kita dapat lihat, pelakon Gerak Khas mencuri buku di Kinokuniya sedangkan harganya bukanlah beliau tidak mampu pun nak beli. Aku juga pernah terbaca, Chairil Anwar ketika di saat sakit untuk mati pun sanggup singgah sebentar ke toko buku untuk membaca terlebih dahulu.

Mengapa hal ini berlaku? Cuba baca apa yang Al-Jahiz perkatakan tentang buku.

"Buku itu diam apabila engkau menghendaki dia diam, berbicara apabila engkau menghendaki ia berbicara. Ia tidak akan mengganggu kau kalau engkau sedang bekerja, tetapi apabila engkau dalam kesepian, ia akan menjadi temanmu yang baik. Engkau tidak perlu marah dan berkecil hati kepadanya. Ia merupakan teman yang tidak menipu atau bermuka dua."

Bagi pencinta buku, buku adalah bukan buku lagi.

Sumber = Pesona Pencinta Buku, Shaharom Tm Sulaiman.

No comments:

Post a Comment