Thursday, January 28, 2010

Catatan di tembok sebelah kanseleri

Dia berfikir malam semalam adalah malam terindah untuknya. Menyaksikan keindahan malam ditaburi bintang-bintang dilangit. Hanya berdua mengelilingi kota dengan berjalan kaki.

Si lelaki merasakan jarak yang jauh dalam perjalanan langsung tidak memenatkan kakinya. Asalkan perempuan itu tahu, hanya dengan memandang kedua belah matanya dapat menggembirakan hatinya.

Si lelaki berusaha sedaya upaya. Si perempuan pula ketawa mengekeh-kekeh.

Sedang si lelaki sibuk mencari idea untuk menggembirakan hati kekasihnya, si perempuan cuba berolok-olok dengannya.Kononnya ada katak di berhampiran kasutnya, dan si lelaki secara refleks berusaha sedaya upaya untuk menjadi hero, dan terus sifat hero yang mengalir dalam darahnya membuak-buak untuk melindungi pujaan hatinya.

Si perempuan ketawa mengekeh-kekeh lagi, dan si lelaki biarpun hatinya berasa tertipu namun berasa puas, asalkan si perempuan itu tetap tersenyum padanya.

Si lelaki bersusah payah, dan si perempuan tugasnya hanya terus ketawa.Perbualan malam itu semakin indah, makin enak dan mereka tertawa penuh kesenangan.

Dan malam ini,si lelaki menjadi bengkeng. Si perempuan, pujaan hatinya, puspa indah meninggalkan dirinya. Tidak tahu apa perasaan si perempuan itu, segalanya penuh kemungkinan.

Kisah yang cukup simple, tapi berlaku di mana-mana saja.

No comments:

Post a Comment